Páč se to řyká.. 3/4

Napsal Táňa (») v pátek 8. 1. 2016 v kategorii Zajímavosti, přečteno: 1676×
Zaujalo mě : eetgo.cz = eet zdarma a onlinediet-kit.jpg

A máme tu třetí díl našeho povídání o vlivu častého stravování a hladovění naše zdraví, trávení a hormonální soustavu. Dnešní část bude na rozdíl od té předchozí poměrně praktická a také poměrně kritická. Pokud jíte pořád, jíte rádi a jíte hodně, asi se ve velké části článku poznáte. Pokud si navíc ještě myslíte, že to děláte správně, pak to asi pro vás nebude moc příjemné čtení. Nedá se nic dělat – pravda bolí :)

Článek tentokrát pojmu v žurnalisticky velmi oblíbeném stylu takzvaného vyvracení mýtů - protože kupodivu i v dnešní době je to okolo nás očividně samý mýtus :D Jaké jsou čtyři nejprofláklejší a nejběžnější zažité nesmysly podle mě?

1. Všude se řyká, abychom jedli co nejčastěji. Já říkám: Nejezte tak často!

Nebo aspoň nejezte pořád sacharidy! Pročtěte si ještě jednou předchozí část - každé jídlo s cukrem zvyšuje nároky těla na inzulin. Pokud budete pořád jenom jíst, nikdy se z toho začarovaného kruhu nevyhrabete. Spousta lidí tvrdí, že vlastně skoro nejí, ale přitom neustále něco ochutnávají, uzobávají a uždibují.

Thai-appetizers

Pokud vám vyhovuje jíst 6x denně, v pořádku, zůstaňte u toho. Myslete ale na to, že každé jídlo by mělo mít svůj začátek a svůj konec. Vyhněte se tzv. kontinuálnímu jezení – mít v práci na stole mísu „zdravého“ sladkého hroznového vína a celý den je v dobré víře a touze po vitamínech „ďobat“, je pro váš organismus daleko horší, než si zajít na oběd a najíst se jako normální člověk.

Ovocny-salat

2. Všude se řyká, že nesmíme vynechávat žádná jídla. Já říkám: Jen je klidně vynechte :)

To, že ráno na lačno nedokážete fungovat a bez kotle ovsa omdlíváte a klepou se vám ruce, neznamená, že je to ok, ale že jste si vycvičili metabolismus závislý na cukru! Vzepřete se tomu, abyste byli otrokem jídla – vynechejte sem tam snídani a posuňte ji na jedenáctou, nechoďte na oběd, když prostě nemáte hlad, vzdejte se občas večeře a uvidíte, jak vám bude dobře. (Jeden bonus navíc - uvidíte, co toho najednou stihnete :)!)

3. Všude se řyká, že nesmíme hladovět. A já říkám: Občasné mírné hladovění je zdravé a prospěšné.

Hladovka zvyšuje citlivost tkání na inzulin a tvorbu těch správných hormonů – na rozdíl od chronicky zvýšené glukózy způsobené neustálým jezením.

Glukoza

Nikdo neříká, že máte držet čtyřicetidenní půst (který údajně vyléčí i rakovinu) a zemřít na následky podvýživy, stačí docela málo: Prodlužte si občas pauzy mezi jídly a trénujte svůj organismus. I půldenní hladovka má smysl, nesmíte ale během ní jíst opravdu NIC – žádné ovoce, žádné limonády (ne, ani domácí :) ), žádné dojídání po dětech, olizování vařečky, ochutnávání polévky, panáky a sladké aperitivy na zdraví a na zahřátí nebo bonbonky z bonboniéry k narozeninám (jak víme, příležitost se vždycky najde)..

Assorted-cookies-in-a-box-at-a-party

4. Všude se řyká, že časté jídlo zrychluje metabolismus a vede ke zdraví a k hubnutí. Já říkám: Z neustálého přísunu jídla je tělo jenom zmatené, nemá kdy trávit potravu a pořád musí pumpovat do krve víc a víc inzulinu.

Co takhle přestat konečně svůj trávicí trakt přetěžovat? Není to nic složitějšího, než co jsem zmínila výše – jídlo by mělo mít začátek a konec. Že je vám to jasné? A co to neustálé, téměř nevědomé jezení během sledování televize? Ujídání popcornu v kině? Několikahodinové nepřetržité pojídání chlebíčků na návštěvách? Půldenní rauty, oslavy, svatby a další příležitosti?

Hostina

Ukrajování a ukusování všeho možného při chystání svačiny? Tento seznam není bohužel vyčerpávající! Jakkoli je to běžné, stačí se rozhlédnout kolem sebe, abychom pochopili, že nám to nesvědčí – málokdo asi vidí naši populaci jako dav zdravých, štíhlých a spokojených lidí s vyrovnanými hormony, správně fungujícím metabolismem a bez trávicích problémů :-)

045bf80e372b326e2656f614f8c96708

Chcete-li pro sebe něco udělat, pak s tím prostě přestaňte! Přestaňte jíst ze zvyku, z nudy nebo jen proto, že jídlo vidíte a že zrovna jí ostatní. Jezte jen u stolu a jen tehdy, když máte opravdu hlad! NEMUSÍTE SE PŘECE PŘECPAT NA KAŽDÉ NÁVŠTĚVĚ, jen proto, že vám někdo něco nabídne :) NELUXUJTE TY CHIPSY v misce, když vám ve skutečnosti ani nechutnají!

Chipsy-2

NEULAMUJTE SI CHLEBA v košíku v restauraci, jen proto, abyste si ukrátili čekání na svůj oběd. Když už dojíte, NEBERTE SI dalších deset minut jen tak z dlouhé chvíle ty spálené okraje pizzy v pizzerii po ostatních :)

PizzaNEOCHUTNÁVEJTE cizí dezerty, přinesené půl hodiny po tom, co jste dojedli a vaše tělo už chce mít klid a trávit. Nebo bez té jedné lžičky kamarádčina tiramisu vážně nedokážete žít?

Tiramisu

Dočetli jste až sem? Paráda :) Pro dnešek je to všechno! Možná si říkáte, že opatření uvedená v tomto článku jsou zbytečně přísná nebo naopak příliš snadná. Faktem je, že velké většině lidí stačí opravdu něco tak jednoduchého a levného jako JÍST MÉNĚ, aby zlepšili svůj zdravotní stav, postavu, trávení, hormonální profil - a v souvislosti s tím samozřemě i psychiku a další věci. Nebudete náhodou patřit mezi ně?

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel dvanáct a deset