Jíst či nejíst FYTOESTROGENY???

Napsal Táňa (») v pondělí 31. 12. 2018 v kategorii Suroviny, přečteno: 223×
Zaujalo mě : eetgo.cz = eet zdarma a onlinearasidove-maslo-nutella.jpg

„Poslouchám svoje tělo“ a „Jíst se má všechno s mírou“ – dvě zaklínadla, kterými si lidská populace dokáže omluvit a vysvětlit konzumaci naprosto všeho – od každodenních litrů alkoholu, „zdravých tyčinek“ plných éček a umělých sladidel až po opulentní hostiny a grilovačky o pěti chodech, po kterých člověk přežráním nezvládne ani vstát od stolu. Tělo si o to řeklo, no ne? Upřímně, ne že bych byla jiná :D Když se třesu zimou a vraždila bych pro talíř vývaru, tak to fakt nespasí voda s citronem, když mám chuť na čokoládu, tak opravdu nechci sušené ovoce a když mi chutná k masu zelenina, tak si dám zeleninu a ne brambory jen kvůli tomu, že je to tak „na meníčku“. Být dobře najezená = základ spokojenosti :) Přesto mě víc a víc pálí otázka: Je možné poslouchat tělo a neublížit si? V poslední době mi totiž až nehorázně chutnají potraviny, které mají jedno společné – obsahují ve velkém látky s tak protichůdným a neprobádaným účinkem na lidský organismus, jako snad nic jiného. O čem je řeč? O FYTOESTROGENECH. Myslíte si, že VY je nejíte? Možná budete překvapeni..

P3311057_4

Arašídové máslo. Fenykl. Cizrna. Fazole. Jáhly. Sojové produkty. Zase ten zatracený, VYNIKAJÍCÍ fenykl (ujedla bych se ho, to je fakt:) ). Lněná semínka. Brokolice. Dýně. Zelený čaj. To je jen malý výčet potravin, v kterých se fytoestrogeny ve velké míře koncentrují. Co jsou ale vlastně zač, že je vůbec řeším? Jde o látky, které mohou napodobit účinek ženského hormonu estrogenu. Jak známo, hormonální rovnováha je křehká věc – správných hormonů nesmí být ani málo, ani moc. Zatímco nedostatek estrogenů je pro ženu nežádoucí z důvodu možné neplodnosti, předčasné menopauzy nebo osteoporózy, jejich nadbytek je snad ještě horší – vede totiž k rakovině prsu a ženských orgánů.

Dsc0423Za častého viníka rakoviny je tak označována i tzv. hormonální substituční léčba, z které mají obrovské zisky farmaceutické firmy (ovšem většina lékařů o tom raději pod nátlakem taktně mlčí). Naproti tomu fytoestrogeny, jakožto přírodní látky, by karcinogenní efekty mít neměly a měly by naprosto přirozeným způsobem přispívat ke správné hormonální rovnováze. Anebo ne? Jakkoli je to neuvěřitelné, zdá se, že srozumitelná a jednoznačná odpověď na toto téma neexistuje.

Dsc0108

Pročetla jsem si nesčetně studií, článků a výzkumů na toto téma a závěry jsou pro mě tak protichůdné a nejednoznačné, že nad tím zůstává rozum stát. Zatímco na jedné straně například lněné semínko riziko rakoviny snižuje, na druhé straně jej může zvyšovat :-) Sojové produkty, které nepovažuji už léta za nic prospěšného, na jedné straně působí jako endokrinní disruptory a poškozují štítnou žlázu, na druhé straně genistein v nich obsažený bojuje proti rakovině i všem nepříjemným příznakům menopauzy. Brokolice, jedna z mých nejoblíbenějších zelenin, je podle řady zdrojů sice nabitá fytoestrogeny, v mnoha jiných zdrojích jsem se ovšem dočetla, že pro změnu snižuje hladinu estrogenu a doporučuje se tak i pro muže, kteří chtějí mít hormony srovnané do latě :)

Dsc0110-2Co si z toho všeho tedy vlastně vzít? Je to pro mě dost zapeklitá situace, protože potraviny s obsahem fytoestrogenů nejím „jednou za čas“, ale spíše několikrát denně. A co je horší a pro mě dost pozoruhodné – neuvěřitelně mi chutnají a skoro mám pocit, že si na nich vytvářím určitou formu závislosti. Jako by to tělo po nich přímo volalo. Zřetelně to vidím třeba u té brokolice: je jedno, jestli si jí uvařím tři růžičky nebo půl hlávky, pokud si ji dám před sebe na talíř, tak ji zpravidla sním úplně všechnu. A co fenykl? Škoda slov :) Jeho lékořicová chuť mi natolik přirostla k srdci, že je z toho regulérní závislost i s abstinenčními příznaky – zásadně nakupuji jen v prodejnách, které ho mají a jakmile ho nemám pár dní, jsem naštvaná a nemám chuť na nic jiného. Bohužel jak známo, s jídlem roste chuť, takže mi opravdu nestačí pár lístečků, ale jsem schopná sníst každý den celou syrovou bulvu. A že fenykl ve větších dávkách opravdu vykazuje určité narkotické účinky, to už není problém si dohledat :) Dsc0145 Podobné to mám se sojovými výrobky, proto jsem si je zakázala už před lety – ani sama sebe nedokážu přesvědčit, že by na hltání celých kostek tofu a půlkilových kelímků sojových „jogurtů“ mohlo být něco prospěšného. Ovšem co se týká konzumace cizrny, fazolí nebo arašídového másla, tam se rozhodně neomezuji a moje spotřeba je taková, že se to ani nesluší říkat nahlas :)

Dsc0032_4

 Takže když se na to podíváme střízlivě, není divu, že si nad potenciálně nebezpečnými účinky fytoestrogenů trošku lámat hlavu musím.

Poslouchat tělo je hezká věc, ale rakovinu si vypěstovat nechci :)

Poradíte? Máte odkazy na relevantní studie? Jíst či nejíst fytoestrogeny? Jaký je Váš názor? Podělte se v komentářích!

 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel čtyři a dvě